Kolone na prelazima u BiH

Kolone na prelazima u BiH

Ekonomsko-politički rat između Hrvatske i Srbije, koji je eskalirao zbog migrantske krize, prouzrokovaće ogromnu štetu privredi RS, jer će zbog presječenih glavnih putnih koridora izvoz gotovih proizvoda i dopremanje sirovina biti mnogo komplikovaniji, a time i skuplji.

Šteta je već pretrpljena, jer su desetine kamiona iz RS danima zaglavljeni u kilometarskim kolonama na glavnom graničnom prelazu Batrovci-Bajakovo između Hrvatske i Srbije. Situacija se komplikovala nakon što je Srbija na odluku Hrvatske da zabrani teretni saobraćaj juče odgovorila blokadom transporta robe hrvatskog porijekla. Uslijedio je još žešći hrvatski odgovor i od juče ujutro je zabranjen ulazak svim vozilima iz Srbije. Time je teretni saobraćaj kroz Hrvatsku ka Srbiji gotovo paralizovan.

Preusmjeravanje na prelaze u BiH

Prevoznici se preorijentišu na alternativne rute koje vode preko BiH, zbog čega su već juče zabilježene gužve na pojedinim graničnim prelazima između BiH i Srbije. Najkraća nova ruta vodi preko prelaza Rača, gdje su formirane kilometarske kolone kamiona i na ulazak u BiH vozači su čekali i po nekoliko časova. Saobraćaj teretnih vozila pojačan je i na graničnim prelazima Šamac, Brod i Gradiška. Na graničnom prelazu u Gradišci bile su primjetne gužve, a vozila sa srpskim registarskim tablicama i putnici sa pasošem Srbije normalno su ulazili iz BiH u Hrvatsku. Službenik Granične policije na ovom prelazu rekao je da je od srijede uveče više kamiona sa srpskim tablicama prešlo bez ikakvih problema.

- Oni ovdje ulaze u BiH, idu kroz Hrvatsku, a onda izlaze na granične prelaze Šamac ili Gunja kod Brčkog, da bi potom opet preko Rače ili Pavlovića mosta mogli ući u Hrvatsku - pojasnio je službenik.

Ipak, među vozačima iz Srbije bilo je mnogo nervoze i nedoumica da li će uspjeti preći granicu i ući u Hrvatsku.

- Pokušaćemo preći, pa ako nas vrate, šta da se radi - kaže vozač iz Srbije.

Predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport RS Nikola Grbić istakao je da je na graničnom prelazu Batrovci-Bajakovo blokirano od 25 do 30 kamiona iz Srpske, a da se stanje komplikuje i na Rači.

- Pred graničnim prelazom Rača kolona je duga oko sedam kilometara, a jedan od glavnih problema je što špedicije nemaju bankovne garancije i ne mogu da završe dokumentaciju i dolazi do formiranja velikih kolona - rekao je Grbić i dodao da će prevoznici imati ogromne gubitke.

Prevoznici su sa problemima upoznali ministra saobraćaja i veza RS Neđu Trninića, a sa sastanka je apelovano na nadležne institucije da povećaju propusnu moć na graničnim prelazima u BiH.

Vozač Petar Jovanović, koji već tri dana čeka da pređe srpsko-hrvatsku granicu na Bajakovu, kaže da se radi o klasičnom političkom prepucavanju iz kojeg radnici izvlače deblji kraj.

- Već tri dana sam zarobljen u koloni, a putujem iz Španije. Pomjerili smo se samo tri kilometra za to vrijeme. Ima ljudi koji gladuju u kolonama - kazao je Jovanović.

U Upravi za indirektno oporezivanje (UIO) BiH su potvrdili da će, ukoliko za to bude potrebe, obezbijediti rad pojedinih carinskih ispostava i u noćnoj smjeni koji će morati pratiti i inspekcijske službe zadužene za kontrolu kvaliteta robe.

- Stanje na graničnim prelazima i u carinskim ispostavama je normalizovano. Na pojedinim prelazima postoji pojačan promet, posebno teretnih vozila, ali i to rješavamo u najkraćem roku - rekao je portparol UIO Ratko Kovačević.

Uticaj na privredu RS

Ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirko Šarović rekao je da će RS i BiH sigurno trpjeti posljedice zbog trenutne situacije na granici između Srbije i Hrvatske.

- Najveći problem je otežan protok robe. Na našim prelazima je pojačan intenzitet teretnog saobraćaja zbog velikog priliva kamiona koji se usmjeravaju na Raču, a onda sa Rače na prelaze Brod, Orašje ili Gradiška - kazao je Šarović tokom posjete prelazu Rača.

Dodao je da je poseban problem sa kamionima koji dolaze iz Turske s obzirom na to da nisu bili najavljeni na ovoj ruti.

- Nastojaćemo pomoći da granični prelazi budu dovoljno protočni i da se ne stvaraju gužve posebno vodeći računa o hrani životinjskog porijekla - rekao je Šarović.

Privrednici u Srpskoj strahuju da bi problem mogao potrajati, čime bi i šteta koju trpe bila veća. Jedinstveni su u ocjeni da ekonomija ne smije biti talac politike. Portparol Privredne komore RS Vladimir Blagojević kaže da je privreda Srpske kolateralna šteta spora između Hrvatske i Srbije.

- Imaćemo ogromne direktne i indirektne posljedice. Prije svega, to se odnosi na preduzeća koja uvoze repromaterijal, ali i ona koja izvoze proizvode. Blokada na granicama utiče negativno na proces proizvodnje i rokove o kojima su se naše firme ranije dogovorile sa partnerima. Nadamo se da će partneri naših kompanija imati razumijevanje i da neće naša preduzeća dovesti u situaciju da plaćaju penale - naglasio je Blagojević.

Direktor banjalučke "Vitaminke" Žarko Mikić kaže da vlasti moraju naći način da ovaj problem što prije bude riješen, jer je transport jedno od ključnih pitanja za privredu.

- Trenutna situacija nije dobra, jer političari iz regiona šalju poruku da ovaj region nije dobar za poslovanje, tako da ljudi koji razmišljaju da investiraju ili da nas biraju za poslovne partnere, ne žele da preuzimaju ogroman rizik - kazao je Mikić.

Predsjednik RS Milorad Dodik osudio je odluku Hrvatske da zatvori granicu sa Srbijom navodeći da će zadržavanje putnika i robe prouzrokovati štetu objema zemljama, ali i privredi Srpske, koja već ima probleme.

- Naši privrednici gube dane čekajući da problemi budu riješeni. Nadam se da će problem biti brzo otklonjen - kazao je Dodik.

Ministar inostranih poslova BiH Igor Crnadak izjavio je da je nedopustivo da se u 2015. zabranjuje prelazak ljudi i prevoz robe ocjenjujući ponašanje Hrvatske antievropskim i anticivilizacijskim.

Autobuski saobraćaj

Hrvatska je u noći između srijede i četvrtka sa svoje granice vratila autobus beogradskog prevoznika "Lasta", koji je krenuo za Banjaluku. Sa beogradske autobuske stanice juče ujutro su otkazani svi polasci za Hrvatsku i međunarodne linije koje makar dijelom saobraćaju kroz Hrvatsku uključujući i polaske za Banjaluku.

U preduzećima u RS, čiji autobusi saobraćaju na relaciji Banjaluka - Beograd, a idu preko Hrvatske, kazali su da su ih u srijedu uveče i juče preusmjeravali na Raču kako putnici ne bi čekali na prelazu Batrovci - Bajakovo.

Šteta u Srbiji i Hrvatskoj

Predsjednik Privredne komore Srbije Marko Čadež izjavio je da je, prema gruboj procjeni, proteklih dana zbog svih kriza na graničnim prelazima šteta između 20 i 30 miliona evra.

- Ona će sigurno biti veća, ako ova situacija ne bude brzo rešena. Od kolega iz Hrvatske sam čuo da je šteta za hrvatsku privredu oko milion evra dnevno - rekao je Čadež navodeći da ova situacija ne pogađa samo privredu Srbije i Hrvatske, nego i cijele jugoistočne Evrope i EU.

Potpredsjednik Hrvatske privredne komore Josip Zaher kazao je da pokušavaju raditi na stabilizaciji odnosa i normalizaciji protoka robe u oba smjera.

Granični prelazi na kojima se očekuje veća frekvencija saobraćaja

BiH - Srbija

Rača - Sremska Rača

Bijeljina - Sremska Rača

Popovi - Badinovci

 

BiH - Hrvatska

Gradiška - Stara Gradiška

Orašje - Županja

Brod - Slavonski Brod

Brčko - Gunja

Brčko - Drenovci

Šamac - Slavonski Šamac

Preporučujemo

Komentari