Mali koraci za Vas, veliki za Vaše zdravlje

Zdravlje
03.12.2015 17:09
Mali koraci za Vas, veliki za Vaše zdravlje

Živjeti zdravo cilj je većine ljudi modernog doba, kao čini mi se i ljudi u vremenu iza nas, sa razlikom u širini medijskog prostora u kome su svoje ciljeve uopšte mogli da prezentuju. Ono čime se bavim ja, kao i mnoge kolege iz iste branše, jeste zalaganje za zdrav način života u smislu zdravije prehrane i redovne fizičke aktivnosti.

Svakodnevica nam nameće mnoge obaveze koje nas gutaju, malo vremena posvećujemo sebi, naročito ženski dio populacije, što je negdje i prirodno. Međutim izdvojiti za sebe sat vremena dnevno, nekoliko puta sedmično zaista nije mnogo. Uvesti promjene u ishrani povoljna je stvar za cijelu porodicu, dakle ne samo za pojedinca koji zeli da dodje do željenog fizičkog izgleda koji i ne treba da nam bude primarni cilj u cijeloj ovoj priči.

Prvi i osnovni korak je da iz frižidera odstranite sve nezdrave namirnice, a korpu u marketu napunite zdravim. To ne podrazumijeva nužno skupu prehranu, što se mnogima u prvi mah čini, samo malo detaljniji izbor. Npr. suncokretovo ulje zamijenite svinjskom masti (u minimalnim količinama), kokosovim ili grožđanim uljima. Jedite što više svježeg povrća. Pripremajte salate dodajući im maslinovo ulje, čia ili lanene sjemenke; kuhajte ga kao prilog piletini, ćuretini ili ribi, za ručak. Meso pripremajte na pari, kuhajte ga ili pecite na minimalnoj masnoći, na roštilju ili u foliji. Kuhajte čorbe bez zaprške, a u njih stavite povrće i meso koje volite. Doručkujte na pola sata do sat vremena nakon ustajanja. Isključite pite, pice, lisnato tijesto; ovo je najvažniji obrok za vaš organizam i kroz njega treba da unesete sve potrebno a opet u ograničenim količinama. Za doručak praktikujte jaja, u frižideru ih svi imamo i najzdraviji su doručak koji možete sebi da priuštite, a postoji niz načina na koji možete da ih pripremite. Dodajte im svježe povrće i imate zdrav doručak. Ukoliko nemate vremena za pripremu, sirova jaja i povrće smiksajte u blenderu, te po potrebi za korekciju okusa dodajte bananu, avokado, cimet, med i sl. te ponesite svoj kašasti obrok na posao. Večerajte lagano, ne mnogo, ali obavezno, optimalno na 2 sata prije spavanja. Nemasni svježi sir, iscijeđena tunjevina, pileći ili ćureći file koji ste pripremali i za ručak, u zamjenu za voće ili tjesteninu na koju ste navikli biće odličan korak na bolje.

Zavisno od željene težine formirajte i svoje porcije. U međuobrocima praktikujte bademe, orahe, lješnjake, grožđice, sušene brusnice ili neko svježe voće.
Važno je pomenuti da je potrebno sve povrće i voće koje jedemo – kuhano, cijeđeno ili blendano, na pravi način očistiti i pripremiti za upotebu. Potrebno ga je prije korištenja potopiti u posudu u kojoj ste prethodno u vodi rastopili medicinsku sodu bikarbonu i držati potopljeno najmanje 15 min. Tako ćete da odstranite toksine sa površine, ali i iz pliće unutrašnjosti. Sodu možete povremeno da koristite i u svrhe alkalizacije organizma, koja je prevencija mnogim bolestima koje sve više uzimaju maha, tako što ćete 1-2 tabletice da rastopite u 2dl vode i jednostavno popijete. Takođe, potrebno je da pijete minimalno 2l vode dnevno, da biste nadoknadili tečnost koju kroz dan trošite.

Moj savjet za zdrav početak dana je topla limunada, sa medom i cimetom (kao prirodnim regulatorom šećera u krvi), jutarnji trening i potom zdrav doručak. Ako niste u mogućnosti da trenirate ujutru, obavezno uvedite fizičku aktivnost u poslijepodnevnim časovima, bar tri puta nedeljno. Program treninga odaberite prema željenim ciljevima, potrebama ali i svojim mogućnostima. Proučite svoje tijelo, razmislite da li vas muče neke tegobe i kada vam se to dešava. Razgovarajte sa trenerima i zajedno pronađite ono što je najbolje za vas.

Fizička aktivnost je neophodna zdravom organizmu, svakodnevica nam nameće prekomjerno sjedenje koje nam usporava cirkulaciju, metabolizam, negativno djeluje na naš posturalni stav, odnosno držanje, te tako vremenom dolazi do posturalnih poremećaja a dalje nažalost do raznih deformiteta kičme. Program vježbanja koji je dao najbolji rezultat u svijetu, u oblasti preventive, kao i rješavanja tegoba i ispravki posturalnih poremećaja, problema sa kičmom ili zglobovima, jeste Pilates. Sjajna i nezamjenjiva tehnika koja vašem tijelu pruža sve, a ne šteti ničemu i to je ono što ga, za mene lično, stavlja ispred drugih. Ukoliko imate probleme sa viškom kilograma posvetite se programima vježbanja koji će pospješiti topljenje masnih naslaga – kardio trening bez mnogo opterećenja, te vodite računa o zdravoj i umjerenoj prehrani. Ako ne vidite perspektivu za uspjeh u grupi, okrenite se individualnom tipu treninga koji provjereno daje najbolje rezultate, jer u tom slučaju treneri prave plan treninga i ishrane prema vašim željama, ciljevima, potrebama. Ako niste u mogućnosti da odlazite na treninge, trenirajte u svom domu savjetujući se „online“ sa trenerima ili jednostavno upražnjavajte vožnju bicikla, trčanje, plivanje ili brzi hod. Pored rezultata koji su vidljivi okom posmatrača, fizička aktivnost vas psihički rasterećuje, odmara, čini vas srećnijim i zadovoljnijim sobom. U toku određenih vježbi pojačava se lučenje hormona endorfina, odnosno hormona sreće. Zato ljudi od nas odlaze sa osmjehom na licu.

Na kraju,  ni u čemu ne pretjerujte, u svemu budite umjereni, a sve što radite - radite zbog sebe i prema svom osjećaju. Ishrana i fizička aktivnost nisu jedini preduslovi za zdrav i srećan život, međutim neposredno utiču na ostale. Ako niste zadovoljni sobom ne možete biti zadovoljni ni onim što vas okružuje. Svakodnevno radite na sebi u svakom smislu. Život nas uči da moramo biti borci, postavljati ciljeve i ići ka njima. Neka zdravlje bude jedan od vaših primata.

 



Danijela Crnić,

licencirani Pilates instruktor i licencirani sportski instruktor – instruktor za fitness.

Kontakti: 

E-Mail: crnicdanijela@gmail.com

Fb: Danijela Crnić

Life Center Gradiška i Lfitness Studio Banja Luka

Preporučujemo